Noslēgusies atbalsta programma „STOP 4-7”

Trīs gadu garumā Kuldīgas novads īstenojis programmu “STOP 4 – 7”. Programmā piedalījušies 70 bērni, viņu vecāki un pedagogi. Par programmu pieredzē dalās Izglītības pārvaldes speciāliste Valda Krauze.
Programma “STOP 4 – 7” ir multimodāla (vienlaikus atsevišķās grupās strādā gan ar bērnu, gan vecākiem, gan pedagogiem) agrīnās intervences programma 4 līdz 7 gadus veciem bērniem ar uzvedības grūtībām – bērns ir dusmīgs, viegli aizkaitināms, zaudē savaldīšanos, ātri apvainojas, uzvedas izaicinoši, strīdas, ignorē noteikumus, kaitina un vaino citus, ir agresīvs, sit, sper, plēš mantas utt.
Programmas “STOP 4 – 7” mērķis mazināt bērnu grūto uzvedību, mācot vecākus, pedagogus pielietot pozitīvās audzināšanas principus.
“STOP 4 – 7” notikušas 10 nodarbības bērniem, kur grupas ietvaros tika mācītas dažādas prasmes – sociālās, emocionālās, relaksācijas, problēmrisināšanas u.c. Paralēli tam vecāki 10 nedēļu garumā apgūst dažādas pozitīvas audzināšanas metodes, savukārt pedagogi apgūst uzvedības analizēšanas prasmes un metodes, kuras pielietot, saskaroties ar bērna emocionālajām grūtībām ikdienā izglītības iestādē. Programma balstās uz pozitīvās audzināšanas principiem. Tie caurstrāvo pārliecību, ka ar sirsnīgām un empātiskām attiecībām, sniedzot bērnam skaidras robežas, noteikumus un konsekvenci, mēs pieaugušie – varam būt kopā ar bērnu, stiprināt viņu dažādās prasmju attīstības jomās, tajā pašā laikā, saskaroties ar bērna emocionālām vai uzvedības grūtībām, vadīt tās skaidri, pietiekami prasīgi un atbilstoši situācijai. Pamatota uzslavu izteikšana un pozitīvas bērna rīcības stiprināšana ir viens no rīkiem, kas palīdz veidot attiecības ar bērnu, kā arī stiprināt bērna pašvērtējumu.
Šī programma ne tikai sniedz konkrētas rīcības metodes uzvedības problēmu risināšanai, bet arī veicina dziļu savienību un sapratni starp bērniem, vecākiem un pedagogiem. Tas ir ceļš uz kopīgu labklājību un veiksmīgu nākotni, kur visi var justies stipri un atbalstīti savā ceļā uz augšanu un attīstību.
Programmu “STOP 4 -7” īsteno Kuldīgas novada pašvaldība sadarbībā ar Valsts kanceleju un Latvijas kognitīvi biheiviorālās terapijas asociācijas biedrību.
Programma STOP 4-7 tiek līdzfinansēta no Eiropas Sociālā fonda Plus projekta Nr. 4.3.6.7/1/24/I/001 “Starpnozaru sadarbības un atbalsta sistēmas izveide bērnu veselīgai attīstībai un sekmīgai pašrealizācijai (1. kārta)” līdzekļiem.
ATSAUKSMES
„Šī ir labākā skoliņa. Es te gribu nākt visu laiku.”
Bērns
„Kad es sadusmojos, tad man ir jānomierinās. Es skaitu līdz desmit, es ieelpoju un izelpoju…”
Bērns.
„Kļuvis patstāvīgāks un mierīgāks. Mēs esam lepni un gandarīti, ka šo desmit nedēļu laikā ir notikušas lielas pārmaiņas — to redzam ne tikai mēs, vecāki, bet arī apkārtējie. Paldies skolotājām! Priecājamies, ka bija šāda iespēja.”
Mamma.
„Nebiju satikusi kādu laiciņu, jo dzīvoju patālu. Mani novērojumi uzvedības izmaiņā ir visnotaļ pozitīvi. Klausa, ir izpalīdzīgs, nerunā pretī, pieņem pieaugušā viedokli. Visiem liels paldies par ieguldīto darbu. Ar kopīgiem spēkiem var izdarīt daudz!”
Ome.
„Pirms šīs programmas grupā bija izaicinoša uzvedība – ignorēja noteikumus, kaitināja citus bērnus, konfliktus risināja ar dūrēm. Pēc šīs programmas grupā uzvedība ir mainījusies – vairs neiesaistās konfliktos, saka: ”Stop, man ir problēma!”, mēģina meklēt risinājumus un mācās ievērot grupas noteikumus. Es kā skolotāja esmu pateicīga par šo programmu, jo arī pati ieguvu zināšanas un pieredzi. Pateicos par vērtīgo sadarbību.”
Skolotāja.
„Uzsākot šo programmu bērns grupā mainījās jau pēc pirmās nodarbības. Ļoti labi strādā pozitīvās uzslavas, tiešām cenšas būt labāks. Labāk ievēro noteikumus, skolotājai neko nesakot, tikai parādot attēlus ar noteikumiem no programmas. Paldies par programmu!”
Skolotāja.
„Pēc programmas prot sagaidīt savu kārtu un nerunāt pa vidu. Vairs tik daudz nestrīdas, māk spēlēties kopā ar citiem bērniem. Māca programmas noteikumus arī citiem bērniem. Ja ir liela un nopietna problēma, tad prot teikt „Stop!” ”
Skolotāja.