Cilvēkiem ar invaliditāti pašvaldība nodrošina asistenta pakalpojumu
No 2013.gada 1. janvāra cilvēki ar I un II invaliditātes grupu un bērni ar invaliditāti var pašvaldībā saņemt asistenta pakalpojumu.
Asistents palīdz pārvietoties ārpus mājokļa – uz skolu, darbu, pakalpojuma saņemšanas vietu.
Šo pakalpojumu līdz 40 stundām nedēļā var saņemt pieaugušie cilvēki ar I vai II invaliditātes grupu, pamatojoties uz Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (VDEĀVK) atzinumu par asistenta pakalpojuma nepieciešamību, un bērni no 5 līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, pamatojoties uz VDEĀVK atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību sakarā ar smagiem funkcionāliem traucējumiem.
Lai saņemtu asistenta pakalpojumu, cilvēkam ar invaliditāti vai viņa likumiskajam pārstāvim deklarētās dzīvesvietas pašvaldības sociālajā dienestā jāiesniedz iesniegums ar lūgumu piešķirt asistenta pakalpojumu. Pieaugušajiem jāuzrāda VDEĀVK atzinums par asistenta pakalpojuma nepieciešamību, bet bērniem - VDEĀVK atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību smagu funkcionālu traucējumu dēļ.
Asistenta pakalpojums paredzēts galvenokārt cilvēkiem ar pārvietošanās traucējumiem, ļoti smagiem redzes traucējumiem vai smagiem garīga rakstura traucējumiem, kā arī kopjamiem bērniem no 5 līdz 18 gadiem, kuriem vajadzīgs atbalsts, pārvietojoties ārpus mājokļa, lai nokļūtu vietā, kur viņi mācās, strādā, saņem pakalpojumus.
Lēmumu par asistenta pakalpojuma piešķiršanu vai atteikumu piešķirt pakalpojumu pieņem pašvaldības sociālais dienests viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas. Tā speciālisti nosaka asistenta pakalpojuma apjomu katram cilvēkam individuāli, ņemot vērā izglītības apgūšanu, algotu darbu, ārstniecības pakalpojumu saņemšanas nepieciešamību un aktīvu darbu nevalstiskajās organizācijās.
Pakalpojumu līdz 40 stundām nedēļā apmaksā no valsts budžeta līdzekļiem. Pašvaldības sociālais dienests slēdz līgumu ar pakalpojuma saņēmēju un asistentu, līgumā nosakot asistenta pakalpojuma apjomu, tā sniegšanas ilgumu un kārtību, atbildību pakalpojuma sniedzējam, cilvēkam ar invaliditāti un pašvaldībai, norēķinu kārtību un citus būtiskus jautājumus, kuri saistīti ar asistenta pakalpojumu.
Asistenta pakalpojumu var sniegt ikviens cilvēks, kuram ir izglītība, darba vai personiskā pieredze, aprūpējot cilvēku ar invaliditāti.
Asistenta pienākumu veikšanai nav nepieciešama speciāla izglītība sociālās aprūpes jomā. Šos pienākumus var veikt persona, kurai ir darba vai personiskā pieredze saskarsmē ar cilvēku ar invaliditāti. Tas nozīmē, ka arī cilvēka ar invaliditāti radinieks, tuvinieks vai cits cilvēks, kuram persona uzticas, var veikt asistenta pienākumus. Tālāk pašvaldība ar asistentu slēdz līgumu par pakalpojuma nodrošināšanu, un, atbilstoši Labklājības ministrijas noteiktajam, asistenta atalgojums ir 1,933 euro par stundu. Pēc tam, vienu reizi mēnesī, asistents un cilvēks ar invaliditāti tiekas ar sociālo darbinieku, lai precizētu aktivitāšu plānu nākamajam periodam un konstatētu līdz šim paveikto asistenta pienākumu pildīšanā.
Šī pakalpojuma galvenais mērķis ir nodrošināt, ka cilvēks ar īpašām vajadzībām var iesaistīties dažādās sociālajās aktivitātēs, kurās viņš invaliditātes dēļ nav varējis pats iesaistīties un tādējādi dzīvot pilnvērtīgu dzīvi. Vienlaikus iespēja veikt asistenta pakalpojumu mudina arī ģimenes locekļus vairāk rūpēties par cilvēku ar īpašām vajadzībām, nodrošinot plašākas ārpus mājas aktivitāšu iespējas. Visiem cilvēkiem ar invaliditāti netiek noteikts vienāds asistenta pakalpojuma apjoms, jo pakalpojuma apmēram ir jāatbilst reālajai nepieciešamībai. Asistenta pakalpojumam ir jāveicina cilvēka ar invaliditāti integrācija sabiedrībā.
Plašāks skaidrojums par to, kā pieteikties asistenta pakalpojumam pašvaldībā pieejams LM interneta vietnē: www.lm.gov.lv/news/id/4058